2008年3月15日星期六

PLKN之旅——第二篇

这趟PLKN之旅真的让我获益不少,让我学习了许多新事物,认识了许多新朋友,也教会我做人之道,而且我为PLKN也牺牲了我的许多第一次!

其中的新事物包括了,
-boco-boco
-senamropik
-tepuk-tepuk terima kasih

lagu khidmat negara

wira wirawati harapan bangsa
tiba masa kita berjaya
kita sahut cabaran
bergerak seiringan
demi mencapai wawasan

kenali rakan berbagai budaya
selami warisan kita yang kaya
bersama bergandingan
tiada perbezaan
kita warga malaysia

berkhidmat untuk negara
berbakti penuh setia
satu hasrat , satu semangat
satu tekad bersama

kami wira wirawati negara
kini masa kami berjaya
kami sahut cabaran
kami pasti mencapai wawasan

kita sahut cabaran
bersama bergandingan
berkhidmat untuk negara
malaysia

在这里的日子,我发现了父母的重要性!平日我们经常看见父母,一点都不珍惜和他们相处的时间,经常往外跑!在kem的日子,想和父母见面都难!我记得刚到kem的时候,和父母通电话,真的有一点感触,一点伤心,甚至有一点想哭的感觉!不过,日子久了,也就ok了!除此之外,我也发现了读书的重要性!所以,这次,我一定会努力读书!将来赚大钱,孝顺父母!

我在PLKN的许多第一次,
-第一次自己洗衣
-第一次冲那么多冷水澡
-第一次吃那么多马来餐
-第一次用手吃饭
-第一次穿baju melayu

还有许多许多的第一次,我也不记得了!终之,这些第一次,我永远都不会忘记,因为这些第一次,使我的人生变得更加有意义,更加有价值!

没有评论: